webb

8 tips för att öka användarupplevelsen på hemsidor för små företag

Januari 20, 2023

En välformaterad, informativ och användarvänlig hemsida är grunden för att bygga ett starkt varumärke online. Detta gäller speciellt för små företag, som ofta har en mindre budget för marknadsföring och därför måste utnyttja sina webbsidor på bästa möjliga sätt. Så låt oss nu gå igenom hur du kan säkerställa att din företagswebbsida är så användarvänligt som möjligt.

8 tips för att öka användarupplevelsen på hemsidor för små företag

Har du kanske någon gång besökt en webbsida bara för att vänta 7 sekunder på att den stora bilden i headern skall ladda klart? Eller har du försökt hitta information om en tjänst som ligger gömd bakom 15 länkar på sajtens innersidor? Eller kanske har du besökt webbsidan genom mobilen där texten är så liten att den knappt går att läsa?

Problem som dessa kan kosta dig tusentals kronor i potentiella kunder som irriteras till den grad att de lämnar din sajt. Men frukta inte, många av dessa problem är relativt enkla att lösa med lite tid och energi.

Innan vi börjar kan vi summera artikelns alla tips i en kort regel: gör det så enkelt, snabbt och smidigt som möjligt för potentiella kunder att både hitta och utföra det de har som mål att göra på din webbsida.

Enkel navigation

Genom att skapa en webbsida som är lätt att navigera gör du det lättare för användaren att hitta det de söker på webbplatsen. Detta kan leda till ökad användarupplevelse och ökad konvertering (till exempel genom ökad försäljning eller formulärifyllningar).

Enkel navigation på webbsida Ett exempel på en väldigt simpel meny

En simpel (och responsiv) navigation högst upp på sidan med länkar och underlänkar till de allra viktigaste sidorna räcker. Från dessa undersidor kan du sedan länka vidare till mindre viktiga sidor osv.

Detta kommer inte bara förbättra användarupplevelsen. Det kan även också göra det lättare för sökmotorer att crawla och indexera webbplatsen, vilket kan leda till bättre sökresultat vilket i sin tur resulterar i mer trafik.

Responsiv design

En responsiv webbplats är designad för att anpassa sig till olika enheter och skärmstorlekar, vilket gör att den ser bra ut och är lätt att använda oavsett om den öppnas på en dator, en surfplatta eller en mobiltelefon.

Att ha en responsiv webbplatsdesign är otroligt viktigt i dagens läge. Enligt Google använder en majoritet av användare nu mobila enheter för att surfa på nätet. Om webbsidan inte är anpassad för dessa typer av enheter riskerar du att tappa majoriteten av potentiella kunder p.g.a. dålig användarupplevelse.

Om en webbplats inte är responsiv kan det leda till att användaren lämnar sidan eller inte kan hitta den information de söker, vilket kan påverka företagets försäljning, marknadsföring eller t.om. rykte.

Enkel navigation på webbsida Responsiv design av en webbsida

Bra innehåll

Det finns ett flertal väldigt bra anledningar att skapa relevant, unikt och professionellt innehåll för din webbsida. Låt oss gå igenom några av dem.

Sökmotoroptimering

Du må ha hört uttrycket "content is king" när det kommer till SEO. Detta uttryck stämmer just ny bättre än någonsin, då Google's algoritmer ständigt blir smartare när det gäller att visa upp det bästa innehållet för sina användare.

Välskapat innehåll hjälper till att förbättra webbplatsens sökmotoroptimering, vilket kan leda till högre placeringar i sökresultaten, vilket i sin tur kan leda till ökad trafik, vilket i sin tur kan leda till mer försäljning osv.

Användarupplevelse

Dina webbplatsbesökare är väldigt duktiga på att undermedvetet analysera innehållet på din webbplats. Ogenomtänkta artiklar och tråkiga bilder kan ge ett väldigt oseriöst intryck.

Relevant och unikt innehåll hjälper dock till att ge användaren den information de söker och kan ge en bättre förståelse för företaget och dess produkter eller tjänster.

Positionering och varumärke

Är ni en ledande aktör inom er branch? Låt innehållet visa det.

Genom att skapa bra innehåll kan du bygga ett starkt varumärke som dina besökare inspireras och imponeras av. Några exempel på detta kan vara välskrivna artiklar om hur er process ser ut, eller kanske några case studies om lyckade projekt ni utfört.

Välskrivet och intressant innehåll kommer även ha en mycket högre chans att delas runt om på social media, vilket kan bidra till mer trafik och ett större antal kunder.

Kommunikation

Genom att skapa välgenomtänkt innehåll kan ditt företag på ett mycket snyggare sätt kommunicera er verksamhet och värderingar till era målgrupper.

Om ni t.ex. vet att ni har en yngre kundbas kan kortare, snabba videos och lätt skrivna artiklar vara en smart idé för att nå fram till dem på bästa sätt.

Kontaktinformation

Sajten ska ha en sida med kontaktinformation, inklusive e-postadress, telefonnummer och adress, så att besökare enkelt kan komma i kontakt med ditt företag.

Genom att inkludera kontaktinformationen så tidigt som möjligt på webbplatsen gör man det enkelt för användaren att hitta det de behöver, oavsett om det är en fråga eller om de vill göra en beställning.

Inkludering av kontaktinformation kan också hjälpa till att bygga varumärket och göra det lättare för användaren att komma ihåg företaget, speciellt om det handlar om ett lokalt företag.

Enkel navigation på webbsida Kontaktinformation

Bilder och videos

Bra bilder och videos kan hjälpa till att presentera ditt företag och produkter och göra sajten mer inbjudande och intressant. De kan även skapa en känsla av professionalism och kvalitet.

Bra bilder och videor kan göra webbplatsen mer visuellt tilltalande och attraktiv för användaren, vilket kan leda till ökad användarupplevelse och ökad tid på webbplatsen.

De kan även användas för att förklara komplexa produkter eller processer på ett enkelt sätt, vilket kan hjälpa användaren att förstå företaget och dess produkter eller tjänster bättre.

Om du sysslar med e-commerce är bra produktbilder ett måste. Professionella produktbilder ger kunderna möjlighet att se produkterna från olika vinklar och få en bättre uppfattning om vad de köper.

Kontinuerligt underhåll

Det är ytterst viktigt att uppdatera sin webbsida med jämna mellanrum. Detta gäller både innehållet men även tekniken / mjukvaran du använder för att driva webbsidan. Även här finns det flertalet punkter att tänka på.

Branding

Kontinuerligt underhåll kan hjälpa företaget att bibehålla sitt professionella intryck och bygga varumärket, genom att exempelvis uppdatera designen på webbplatsen efter nya webbdesign-trender.

Säkerhet

Genom att uppdatera plugins och annan mjukvara till senaste versioner kan man fixa sårbarheter som annars potentiellt riskerar att drabba din webbsida. Detta gäller främst om du använder dig av content management systems som t.ex. Wordpress, men även om du kodar din webbsida själv i olika typer av ramverk.

Sökmotoroptimering

Kontinuerligt underhåll kan hjälpa till att förbättra webbplatsens sökmotoroptimering både genom att man visar sökmotorerna att webbplatsen är aktiv genom nytt innehåll, men även att fixa till stavfel, okomprimerade bilder och andra liknande brister i redan uppladdat innehåll.

Enkel checkout-process

Om du säljer produkter eller tjänster på din hemsida, så är det ytterst viktigt att du har en enkel och säker checkout-process. Detta kan drastiskt höja din konvertering genom att göra det så simpelt som möjligt för användaren att genomföra ett köp. I längden kommer det även hjälpa till att bygga förtroennde för företaget genom att visa användaren att man tar hand om deras köp på ett professionellt och säkert sätt.

Om du märker att du har ett stort antal avbrutna köp och inte riktigt vet var problemet ligger kan checkout-processen ofta vara boven. Kunder som ofta använder sig av de största säljarna är vana med att kunna betala i några simpla steg, något som mindre e-commerce sidor ofta halkar efter med.

Här är det också mycket viktigt att optimera checkout-processen för mobilanvändare. Det kan nämligen vara svårt för dem att fylla i långa formulär eller navigera i komplexa processer.

Följa senaste webbdesigntrender

Denna punkt hänger lite samman med att kontinuerligt uppdatera sin webbsida. Att följa trender kan vara ett bra sätt att ge sina kunder ett professionellt och tillförlitlig bild av företaget, samt visa att man faktiskt bryr sig om deras användarupplevelse.

Genom att följa med de senaste trenderna inom webbdesign kan man se till att förbättra användarupplevelsen genom att till exempel använda moderna layoutlösningar och interaktiva element. Nya tekniker kan även hjälpa till att hålla sin webbsida optimerad för olika enheter och skärmstorlekar.

Detta kan i sin tur hjälpa till att hålla sitt företag så konkurrenskraftiskt som möjligt på nätet. Webbdesign kan nämligen påverka konverteringen i relativt stor mån, något som många andra företagare kanske inte riktigt har förstått än.

Enkel navigation på webbsida Simpel och minimalistisk design

Sammanfattning

Tack så mycket för att du läst så här långt.

Då har vi alltså gått igenom 8 praktiska sätt du kan höja användarupplevelsen på din webbsida. Förhoppningsvis kan detta hjälpa dig och ditt företag att få fler nöjda kunder i framtiden.

Tack och hej.